Om verspreiding van het nieuwe coronavirus (COVID-19) tegen te gaan, blijven we massaal thuis. Daardoor bewegen we veel minder. Voor de concentratie, mentale en de lichamelijke gezondheid is bewegen in deze tijd juist belangrijk.

Breng beweging in uw dag en doe dit veilig. Dit is makkelijker dan u denkt.

Adviezen voor volwassenen en ouderen

Adviezen voor voldoende beweging voor volwassenen en ouderen:

1. Beweeg 2,5 uur per week matig intensief

Beweeg matig intensief waarbij uw ademhaling omhoog gaat, maar u nog wel kunt praten. Wandel bijvoorbeeld 20 minuten per dag, laat de hond uit of ga fietsen. U beweegt ook tijdens tuinieren of het huishouden doen. 

Kijk voor meer informatie over bewegen op:

 

2. Doe 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten 

Alle volwassenen kunnen hun spieren en botten thuis versterken door bijvoorbeeld krachttraining, traplopen, touwtje springen, dansen en nordic walking (met stokken lopen). Het tv-programma ‘Nederland in Beweging’ laat goede oefeningen voor volwassenen en ouderen zien.

Kijk voor meer informatie over spier- en botversterkende activiteiten op:

  • YouTube.com: video's met spier- en botversterkende oefeningen van Allesoversport.nl
  • Maxvandaag.nl: afleveringen van het tv-programma Nederland in Beweging 

 

3. Blijf in de benen om niet te vallen

Doe 7 kleine oefeningen tijdens uw dagelijkse bezigheden thuis om ‘in de benen’ te blijven. 

Kijk voor meer informatie over valpreventie op:

  • YouTube.com: video's met beweegtips voor ouderen van VeiligheidNL
  • Veiligheid.nl: download de flyer 'Hup in de benen' met handige tips om in beweging te blijven
  • Allesoversport.nl: beweegposter met oefeningen voor thuis

 

Adviezen voor kinderen en jongeren

Adviezen voor voldoende beweging voor kinderen en jongeren (4 tot 18 jaar):

1. Beweeg 1 uur per dag matig intensief 

Laat kinderen bewegen waarbij de ademhaling omhoog gaat door bijvoorbeeld buiten te spelen in de tuin, te wandelen of te fietsen. Buiten bewegen is gezond voor kinderen. 

Kijk voor meer informatie over beweging voor kinderen en jongeren op:

Allesoversport.nl: tips voor kinderen om thuis te bewegen

 

2. Doe 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten 

Versterk spieren en botten van kinderen door bijvoorbeeld dansen, trampoline springen, touwtje springen en balsporten (zoals voetballen).

Kijk voor meer informatie over thuis bewegen op:

 

3. Voorkom letsel door vallen 

Voorkom ongevallen door met kinderen afspraken te maken over buiten spelen. Of het nu gaat om een trampoline, een kinderfiets, schoenen op wieltjes of skates (en het gebruik van knie-, elleboog- en polsbeschermers bij het skaten). Veel ongevallen en letsels gebeuren in en om het huis. Nu we thuis zijn, is het goed om hier extra aandacht voor te hebben.

Kijk voor meer informatie over veilig buitenspelen op:

Veiligheid.nl: veilig buitenspelen voor kinderen

Voor professionals

De bovenstaande adviezen kunt u als professional, werkzaam bij gemeente, GGDGemeentelijke/gewestelijke gezondheidsdienst of in de zorg, ook gebruiken om mensen te helpen thuis voldoende te blijven bewegen en gezond te blijven. 

Meer informatie voor professionals vindt u op: 

Deze leefstijladviezen zijn tot stand gekomen in samenwerking met het Kenniscentrum Sport & Bewegen en Veiligheid.nl, de Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding (LCILandelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding (onderdeel RIVM)) en de Wetenschappelijke Adviesraad Corona Gedragsunit van het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Bij deze adviezen zijn de algemene maatregelen rondom het coronavirus in Nederland leidend. 

Vragen over het coronavirus en het dagelijks leven? Bekijk dan de veelgestelde vragen op Rijksoverheid.nl.

Publicatiedatum: 16 april 2020.