Welke interventies werken om mensen weer te laten deelnemen aan de samenleving? Met de Impuls Leefstijlinterventies (2021-2022) informeren en enthousiasmeren we gemeenten over erkende leefstijlinterventies. We zetten enkele interventies in de schijnwerpers.  Dit keer: NEW.ROADS.

Interventie NEW.ROADS

NEW.ROADS is een interventie die met kleine aanpassingen in de leefomgeving inwoners stimuleert om te wandelen. Denk aan gekleurde stoeptegels, die buurtbewoners motiveren om vaker een wandeling te maken door de wijk. De infrastructuur die er al is, vormt altijd het uitgangspunt.

We spreken met Rick Prins, expert op het gebied van de beweegvriendelijke leefomgeving en verbonden aan het Mulier Instituut.

“NEW.ROADS is geen typische interventie,” vertelt Prins, “ik zie het meer als een proces, waarin inwoners samen iets opzetten in de wijk.” Hierdoor zal de uitkomst van NEW.ROADS niet overal hetzelfde zijn. In Rotterdam hebben we ervoor gekozen om kleurrijke stoeptegels te plaatsen om nieuwe wandelroutes aan te geven. Het kan best zijn dat daar in een andere wijk helemaal geen behoefte aan is. Dat daar bijvoorbeeld behoefte is aan een bruggetje over een slootje,” legt Prins uit.

 

Sociale veiligheid

Dat mensen meer gaan wandelen is volgens Prins niet het enige positieve van NEW.ROADS. “Dat mensen meer gaan wandelen in hun wijk, zorgt er vaak ook voor dat ze de sociale omgeving als veiliger gaan ervaren. Bijvoorbeeld doordat er meer mensen op straat zijn.” Volgens Prins kan de interventie bijdragen aan de sociale veiligheid in de buurt. Ook ervaart iemand die vaker gaat wandelen de omgeving vaak als beweegvriendelijker: “Als je een straat of pad vaak gebruikt, word je er vanzelf bekender mee. Dat geeft vertrouwen.”

 

 

Toen we NEW.ROADS in Rotterdam uitvoerden, zijn we in gesprek gegaan met de buurtbewoners.

 

In samenwerking met de wijk

Bij NEW.ROADS zijn de aanpassingen in de wijk het resultaat van intensieve samenwerking met de doelgroep. “Toen we NEW.ROADS in Rotterdam uitvoerden, zijn we in gesprek gegaan met de buurtbewoners. We kregen te horen op welke plekken  mensen vaak kwamen. De geschiedenis van de buurt was erg belangrijk, vooral voor de wat oudere bewoner. Bij het uitstippelen van de nieuwe route, hebben we daar natuurlijk rekening mee gehouden.”

Dit noemt Prins een ankerpuntenanalyse: “We proberen de route zoveel mogelijk langs plekken te plannen waar ouderen sowieso al komen. En langs wat mooiere plekjes met veel groen.” Het is de bedoeling dat de bewoners verleid worden om een ommetje te maken via de wandelroute in plaats van de kortste weg naar huis te nemen. “In Rotterdam hebben we bewoners verleid met gekleurde stoeptegels, maar dat kan natuurlijk ook op andere manieren.”

 

Toegankelijkheid

Om de interventie te laten slagen, is het belangrijk om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van de ouderen in de buurt. Zorg ervoor dat de route consistent wordt aangegeven, en dat deze ook goed toegankelijk is, adviseert Prins. “Je ziet wel eens dat een stoep abrupt eindigt. Voor iemand met een rollator vormt dat al snel een obstakel. Houd daar rekening mee bij het uitzetten van de route, of pas de situatie erop aan.”

Aan de slag met NEW.ROADS?

Wilt u als gemeente of welzijnsorganisatie ook aan de slag met NEW.ROADS? Neem dan contact op met Rick Prins (r.prins@mulierinstituut.nl).

Advies op maat

Wilt u hulp bij uw lokale gezondheidsvraagstuk? Wij geven advies op maat en ondersteunen gemeenten en  GGD Gemeentelijke/gewestelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke/gewestelijke gezondheidsdienst)Gemeentelijke/gewestelijke gezondheidsdienst’en bij de aanpak van lokale gezondheidsvraagstukken. Ook geven we advies bij het kiezen, aanpassen en implementeren van erkende interventies. Ga naar Advies op maat gemeenten en wij helpen u graag verder.