U bent hier

Interventieoverzicht primair onderwijs

Overzicht Aanbevolen interventies voor Primair onderwijs

Overzicht interventies
NaamEigenaarThemaDoelSpecifieke doelgroepNiveauBeoordeling
KanjertrainingInstituut voor Kanjertrainingen Algemene psychische gezondheid; Eenzaamheid / bevorderen van sociale binding; Pesten; Relaties / vriendschap; Weerbaarheid / sociale competentiesDe Kanjertraining heeft tot doel sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag te voorkomen of te verminderen en het welbevinden te vergroten bij kinderen en jongeren. In de training gewerkt aan vier voorwa...Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; Ondersteuning; SchoolomgevingIV
Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)Seminarium voor Orthopedagogiek Agressie; Gedragsstoornissen / gedragsproblemen; Pesten; Relaties / vriendschap; Weerbaarheid / sociale competentiesHet PAD-leerplan heeft als hoofddoel gedragsproblemen bij kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar te voorkomen middels het aanleren van sociale en emotionele competenties. Kinderen / jongeren; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; SchoolomgevingIV
VRIENDENErasmus MC-Sophia KinderziekenhuisAlgemene psychische gezondheid; Angst(stoornissen); Depressie; Weerbaarheid / sociale competentiesVRIENDEN richt zich op het voorkomen en behandelen van angstige en depressieve gevoelens bij kinderen en jongeren.Kinderen / jongeren; Ouders / opvoeders; Scholieren/studenten; WelzijnsprofessionalsGezondheidseducatie; OndersteuningIV
Alles kidzzz: individuele sociale vaardigheidstraining voor kinderen van 9-12 jaar.Stichting Alles kidzzzAgressie; Gedragsstoornissen / gedragsproblemen; Opvoeding; Weerbaarheid / sociale competentiesHet doel is verminderen van agressief en bevorderen van pro-sociaal gedrag. Langetermijn doel is reduceren van de kans op ontwikkeling van een gedragsstoornis. Subdoelen zijn gericht op: a) bevorderen van een positief zelfbeeld b) stimuleren van pos...Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoedersGezondheidseducatie; Ondersteuning; Problemen signaleren; SchoolomgevingIII
Ik kies voor zelfcontroleUniversiteit UtrechtADHD; Agressie; Gedragsstoornissen / gedragsproblemen; Weerbaarheid / sociale competentiesDe training heeft als doel om (externaliserende) gedragsproblemen zoals agressief gedrag en disruptief gedrag van de kinderen te verminderen, zodat het kind en zijn omgeving daar minder onder lijden.Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; OndersteuningIII
KiVaKiVa School / Rijksuniversiteit GroningenPesten; Relaties / vriendschap; Weerbaarheid / sociale competentiesHet doel van KiVa is het voorkomen en verminderen van pesten. Op KiVa-scholen hebben leerlingen en leerkrachten een anti-pesthouding en hebben ze vaardigheden om adequaat op te treden tegen pesten.Intern begeleider (onderwijs); Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders; Scholieren/studentenOndersteuning; SchoolomgevingIII
PLAYgroundsAmsterdamse Academie voor Lichamelijke Opvoeding Bewegen; Motorische ontwikkelingHet doel van de interventie is om kinderen dagelijks minimaal 15 minuten gemiddeld matig intensief lichamelijk actief te laten zijn op het plein tijdens de ochtendpauze om een gezond schoolplein te creëren.Kinderen / jongerenGezondheidseducatie; SchoolomgevingIII
TaakspelCED-GroepGedragsstoornissen / gedragsproblemen; Gezonde leefstijl; Pesten; Probleemgedrag / vandalisme / criminaliteit; Relaties / vriendschap; Weerbaarheid / sociale competentiesTaakspel is gericht op het doen toenemen van taakgericht gedrag en het daardoor doen afnemen van regelovertredend gedrag bij leerlingen en op het bevorderen van een positief onderwijsklimaat. Het uiteindelijke doel van Taakspel is beginnend probleem...Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; Regelgeving; SchoolomgevingIII
B-FitGelderse Sport FederatieBewegen; Gezonde leefstijl; Overgewicht; Sport; VoedingHet doel van B-fit is het voorkomen en stabiliseren van overgewicht onder jeugd en jongeren in de leeftijd van 2 tot en met 18 jaar.Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoedersGezondheidseducatieII
De Vreedzame SchoolCED-GroepOpvoeding; Weerbaarheid / sociale competentiesHoofddoel is de vorming van sociale en burgerschapscompetenties van de leerlingen. Kinderen kunnen: 1) op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen; 2) constructief conflicten oplossen; 3) verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en voor d...Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; SchoolomgevingII
LEFFStichting Gezonde JeugdBewegen; Opvoeding; Overgewicht; Voeding; Weerbaarheid / sociale competentiesIn de 10-weekse gecombineerde leefstijlinterventie is het hoofddoel een gezonder voedings- en beweegpatroon bij de kinderen. Met als uiteindelijk doel, verbetering van de generieke en gewichtsgerelateerde kwaliteit van leven en afname van geslacht- e...Kinderen / jongeren; Ouders / opvoedersGezondheidseducatie; Ondersteuning; Ouderparticipatie; SchoolomgevingII
Lekker Fit! BasisonderwijsGemeente RotterdamBewegen; Gezonde leefstijl; Overgewicht; VoedingLekker Fit! BO programma is onderdeel van het preventie-actieprogramma Rotterdam Lekker Fit! De programmadoelstelling van Rotterdam Lekker Fit! is het bevorderen van een gezond gewicht onder de Rotterdamse jeugd door een actieve leefstijl en een gezo...Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studentenGezondheidseducatieII
Plezier op schoolVincent van Gogh, voor geestelijke gezondheidszorgGedragsstoornissen / gedragsproblemen; Pesten; Stressklachten / spanning / werkstress; Weerbaarheid / sociale competenties‘Plezier op school’ heeft tot doel de sociale competenties van de aanstaande brugklassers te vergroten zodat zij een goede start kunnen maken in het voortgezet onderwijs en het risico op herhaling van sociale problemen en pesterijen verkl...Kinderen / jongeren; Scholieren/studentenGezondheidseducatieII
SmaaklessenSteunpunt Smaaklessen & EU-SchoolfruitAlgemene gezondheid; Duurzaamheid; Gezonde leefstijl; VoedingLeerlingen van 4-12 jaar op de basisschool via smaakopvoeding interesseren voor voedsel en voeding en hen voedselvaardigheden aanleren zodat zij op latere leeftijd bewustere keuzes kunnen maken voor een gevarieerd, gezond en duurzaam eetpatroon.Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studentenGezondheidseducatieII
Vallen is ook een sportVeiligheidNLBewegen; Motorische ontwikkeling; ValpreventieHet verminderen van het aantal en de ernst van letsels als gevolg van een val bij kinderen in de basisschoolleeftijd.  Kinderen / jongerenGezondheidseducatie; Ondersteuning; Problemen signalerenII
!JES Het brugproject!JES jij en scheidenBinnenhuismilieu; Eenzaamheid / bevorderen van sociale binding; Opvoeding; Weerbaarheid / sociale competenties!JES het brugproject is een preventieve training en heeft als hoofddoel kinderen te leren omgaan met de gevolgen van de echtscheiding van hun ouders zodat zij zich leeftijdsadequaat kunnen blijven ontwikkelen. De nadelige effecten van het meemaken va...Kinderen / jongeren; Ouders / opvoedersGezondheidseducatie; OndersteuningI
B.Slim beweeg meer.eet gezond (BSlim)GGD regio UtrechtBewegen; Gezonde leefstijl; Gezondheidsverschillen; Opvoeding; Overgewicht; VoedingHet uiteindelijk doel is dat eind 2017 het aantal kinderen met overgewicht in alle vier prioriteitswijken van Amersfoort is teruggedrongen is met 5%. B.Slim loopt van 2005-2017.Kinderen / jongeren; Lage ses; Ouders / opvoedersGezondheidseducatie; Ondersteuning; Problemen signaleren; SchoolomgevingI
Beweeg WijsBeweeg WijsBewegen; Gezonde leefstijl; Motorische ontwikkeling; Openbare ruimte; Opvoeding; Veilig sportklimaat; Veiligheid openbare ruimteDe Beweeg Wijsmethodiek heeft als doel meer structuur en sociale veiligheid rondom het spelen op het schoolplein. De interventie wordt beschouwd als een nieuw schoolvak. Door deze aanpak zijn er minder conflicten, wordt er meer bewogen, hebben kinder...Kinderen / jongerenGezondheidseducatie; SchoolomgevingI
Boys R UsRutgersRelaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Weerbaarheid / sociale competentiesHet doel is om jongens bewust te maken van het belang van veilige, prettige en gelijkwaardige seksuele en relationele contacten.Kinderen / jongeren; Scholieren/studentenGezondheidseducatieI
Cool 2B Fit 8-13 jaarStichting Cool 2B FitBewegen; Opvoeding; Overgewicht; Sport; Voeding; Weerbaarheid / sociale competentiesDoel Het doel van deze interventie is dat kinderen in de basisschoolleeftijd van 8 tot en met 13 jaar met overgewicht of obesitas een gezond(er) gewicht krijgen.Algemeen publiek; Kinderen / jongeren; Ouders / opvoeders; ZorgverlenersGezondheidseducatie; OndersteuningI
Dappere Dino'sTNO Behavioral and Societal SciencesWeerbaarheid / sociale competentiesEr zijn twee belangrijke doelstellingen binnen Dappere Dino’s:  het ervaren van steun van leeftijdsgenootjes die ook een scheiding hebben meegemaakt  het leren van vaardigheden in probleem oplossen Kinderen / jongeren; Ouders / opvoedersOndersteuning; SchoolomgevingI
EU-Schoolfruit- en groenteprogrammaSteunpunt Smaaklessen & EU-SchoolfruitOvergewicht; VoedingTussen 2017 en 2022 moet de consumptie van fruit en groente door kinderen tussen 4 en 12 jaar oud zijn verhoogd, zowel thuis als op school, en moet de kennis van gezonde eetgewoonten bij die kinderen zijn toegenomen en vaker in praktijk zijn gebracht...Kinderen / jongeren; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; Regelgeving; SchoolomgevingI
Girls' Choice. Wensen en grenzen in intimiteitRutgersGezondheidsverschillen; Relaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; Seksueel geweld; Zwangerschap / bevallingHet doel van de interventie is het op een leeftijdsadequate en speelse manier meisjes bewustmaken van het belang van veilige, prettige, gewenste en gelijkwaardige seksuele en relationele contactenen daarop te laten reflecteren.Kinderen / jongeren; Scholieren/studentenGezondheidseducatieI
Je bibbers de baasW.M. van der Zalm-GrisnichAngst(stoornissen); Weerbaarheid / sociale competenties'Je bibbers de baas' heeft als doel het verminderen faalangst bij kinderen uit de bovenbouw van het basisonderwijs, door hen te leren omgaan met hun angstLeerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; SchoolomgevingI
Kriebels in je buikRutgersRelaties / vriendschap; Seksualiteit / seksuele gezondheid; SoaHoofddoel: Het bevorderen van een gezonde en veilige relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen van 4 tot 12 jaar.  Subdoelen: Het vergroten van kennis, bijdragen aan een positief zelf- en lichaamsbeeld, bevorderen van respectvolle omg...Kinderen / jongeren; Scholieren/studentenGezondheidseducatieI
LeefstijlEdu'Actief Uitgeverij, training en dienstenAlgemene psychische gezondheid; Gezonde leefstijl; Weerbaarheid / sociale competentiesHet doel van Leefstijl is het bevorderen van sociaal gedrag en sociale betrokkenheid van leerlingen op school en thuis om hen zo uiteindelijk zo goed mogelijk in de maatschappij te kunnen laten functioneren. Dit wordt gedaan middels het aanleren van ...Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; SchoolomgevingI
Lekker Fit! kleutersGemeente RotterdamGezonde leefstijl; Overgewicht; Sport; VoedingHet programmadoel van Lekker Fit! is het stabiliseren van overgewicht en het verminderen van bewegingsarmoede bij kleuters. Het interventiedoel is gezonder eten en meer en kwalitatief beter bewegen van kleuters op school.Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoedersGezondheidseducatie; Ondersteuning; OuderparticipatieI
Lekker Fit! lespakketKenmerk EducatiefBewegen; Gezonde leefstijl; Overgewicht; Sport; VoedingHet doel van Lekker Fit! is dat leerlingen in het basisonderwijs meer leren over en positiever laten aankijken tegen gezonde voeding en voldoende bewegen, zodat zij worden gestimuleerd gezonde keuzes te maken. Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoedersGezondheidseducatieI
Nijntje BeweegdiplomaKoninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (kngu)Bewegen; Gezonde leefstijl; Motorische ontwikkeling; Overgewicht; SportKinderen hebben na afloop van de interventie (ongeveer 20 weken) betere motorische vaardigheden. Met als uiteindelijke doelstelling meer bewegen en hogere sportdeelname op latere leeftijd.  Kinderen / jongeren; PeutersOuderparticipatie; SchoolomgevingI
Prima - Modulaire aanpak van pesten voor scholenVeiligheidNLPesten; Weerbaarheid / sociale competentiesHet doel van de interventie is het voorkomen van pesten en het verminderen van het aantal basisschoolleerlingen dat gepest wordt of pest.Scholieren/studentenGezondheidseducatie; Problemen signaleren; Regelgeving; SchoolomgevingI
Safe You Safe Me (SYSM)VeiligheidNLHuiselijk geweld; Kindermishandeling; Opvoeding; Weerbaarheid / sociale competentiesHet doel van het SYSM pakket is het vroegtijdig opsporen en aanpakken van kindermishandeling bij kinderen in het primair onderwijs.  Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkersProblemen signaleren; RegelgevingI
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)PI ResearchAlgemene psychische gezondheid; Gedragsstoornissen / gedragsproblemen; Participatie / empowerment; Pesten; Probleemgedrag / vandalisme / criminaliteit; Weerbaarheid / sociale competentiesHet doel van SWPBS is het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen onder leerlingen, zodat alle leerlingen optimaal kunnen profiteren van het geboden onderwijs. Kinderen / jongeren; Scholieren/studentenOndersteuning; SchoolomgevingI
Schooljudo.nl2Basics sport en marketingAlgemene gezondheid; Bewegen; Motorische ontwikkeling; Multiculturele problematiek; Sport; Valpreventie; Weerbaarheid / sociale competentiesDoel Hoofddoel: Schooljudo levert een bijdrage aan de sociaal/mentale en fysieke ontwikkeling van een kind. Om deze doelstelling te bereiken zijn de volgende subdoelstellingen geformuleerd: - De doelgroep heeft kennis van verschillende judotechniek...Kinderen / jongeren; Lage ses; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; SchoolomgevingI
SchoolsOUTGGD Gelderland-ZuidEenzaamheid / bevorderen van sociale binding; Participatie / empowerment; Pesten; Seksualiteit / seksuele gezondheidHet doel is het realiseren van een positieve norm ten aanzien van seksuele diversiteit.Homo- en biseksuelen; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; Problemen signaleren; Regelgeving; SchoolbeleidI
Special HeroesStichting Special Heroes NederlandADHD; Autisme; Bewegen; Gedragsstoornissen / gedragsproblemen; Motorische ontwikkeling; SportHet doel van het programma Special Heroes is de sportdeelname van leerlingen in het speciaal onderwijs te vergroten.Chronisch zieken; Mensen met een lichamelijke beperking; Scholieren/studentenOndersteuning; SchoolomgevingI
Sta Sterk op SchoolStichting Omgaan met PestenPesten; Weerbaarheid / sociale competentiesDe Sta Sterk Training heeft als doel de sociale weerbaarheid van deelnemers te vergroten zodat zij effectiever reageren op pestgedrag en de negatieve invloed ervan wordt beperkt, en de kennis van ouders op het gebied van pesten en het omgaan met hun ...Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoeders; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; OndersteuningI
Stoere SchildpaddenTNO Behavioral and Societal SciencesWeerbaarheid / sociale competentiesHet hoofddoel van Stoere Schildpadden is het voorkomen of beperken van emotionele- en gedragsproblemen bij kinderen van 4 tot en met 6 jaar na een (echt)scheiding van hun ouders. Er zijn vijf subdoelen waar in de verschillende sessies aan wordt gewer...Kinderen / jongeren; Ouders / opvoedersGezondheidseducatie; OndersteuningI
SuperChefsStichting Voedingscentrum NederlandVoedingKinderen die hebben deelgenomen aan SuperChefs geven daarna aan gezonde gerechten te kunnen klaarmaken op een veilige manier. Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studentenGezondheidseducatieI
Trammelant in TandenlandGGD AmsterdamHygiëne; Mondgezondheid; OpvoedingHet doel van Trammelant in Tandenland is dat de mondgezondheidgewoonten bij kinderen en hun ouders verbetert en cariës afneemt. Hiervoor zijn doelen gesteld op 1) tandenpoetsen (aantal keer, poetsduur en napoetsen door ouders), 2) aantal eet- en...Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Ouders / opvoedersGezondheidseducatieI
Voedingsbeleid Jump-inGGD AmsterdamGezonde leefstijl; Gezondheidsverschillen; VoedingHet hoofddoel van de interventie is dat kinderen gezond eten en drinken op school door het invoeren van een gezond voedingsbeleid wat bijdraagt aan het voorkomen van overgewicht op de lange termijn. Het voedingsbeleid is conform de Schijf van Vijf.Kinderen / jongerenGezondheidseducatie; Problemen signaleren; Regelgeving; SchoolomgevingI
Voor je het weet zijn ze groOtGGD AmsterdamBewegen; Opvoeding; VoedingHet doel is om ouders te versterken in hun opvoedvaardigheden om hun kinderen gezonde voedings- en beweeggewoonten aan te leren.Kinderen / jongeren; Lage ses; Ouders / opvoedersOndersteuning; OuderparticipatieI
WIJS Wat Is Jouw StijlHealth bvBewegen; Overgewicht; Voeding; Weerbaarheid / sociale competentiesHet einddoel van de interventie is een duurzame daling van de BMI bij kinderen met matig of ernstig overgewicht.Kinderen / jongeren; Lage sesGezondheidseducatieI
Zippy's VriendenStichting Kids en Emotionele CompetentiesAngst(stoornissen); Depressie; Eenzaamheid / bevorderen van sociale binding; Opvoeding; Weerbaarheid / sociale competentiesHet doel van Zippy's Vrienden is het verbeteren van copingvaardigheden en het aanleren van sociale en emotionele vaardigheden. Het uiteindelijke doel is voorkomen dat kinderen (later) psychosociale en emotionele problemen of stoornissen ontwikkelen.Kinderen / jongeren; Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers; Scholieren/studentenGezondheidseducatie; OndersteuningI

Legenda beoordeling

IV
Sterke aanwijzingen voor effectiviteit
III
Goede aanwijzingen voor effectiviteit
II
Eerste aanwijzingen voor effectiviteit
I
Goed onderbouwd
O
Goed beschreven