U bent hier

Randvoorwaarden inzet sociale media

Schat uren realistisch in

De intensiteit waarmee u sociale media kunt inzetten, varieert sterk. Van het direct bekijken van alle posts, reacties en actief reageren (ook ‘s avonds en in het weekend) tot het incidenteel posten van een bericht op een Facebookpagina.

Een valkuil is dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met de inzet van extra uren, waardoor ook de resultaten tegenvallen. De inzet van sociale media is arbeidsintensief. Het is belangrijk om hiervoor voldoende tijd en middelen te reserveren. U kunt hiermee al rekening houden bij het schrijven van projectaanvragen.

Door de afgelopen jaren veel te experimenteren met sociale media, hebben we geleerd dat de inschatting van de uren toch te mager bleek te zijn.

-Marjan Groefsema, Pharos

Wat we met name via Twitter en Facebook doen, is ons nieuws en de dingen waar wij iets over naar buiten brengen, verspreiden. Op beide kanalen gaan we ook wel eens in discussie, maar we hebben wel een hele strategie voor wanneer we dat wel doen en wanneer niet.

-Jovanka Vis, Voedingscentrum

Begin niet zonder draagvlak binnen uw organisatie

Het benutten van sociale media dient goed gedragen te worden binnen de organisatie of het projectteam, en in het bijzonder door het management. Belangrijke factoren om sociale media succesvol te implementeren zijn:

  • organisatievisie,
  • tijd, en
  • opgebouwde expertise.

Het is goed om van te voren het mogelijke spanningsveld te bespreken tussen het imago van het instituut en de laagdrempelige snelle communicatie op sociale media. Essentieel is dat een organisatie kenbaar maakt dat zij sociale media belangrijk vindt en medewerkers faciliteert om zich te blijven ontwikkelen op het gebied van sociale media. Beschikbaar stellen van de benodigde hardware (bijvoorbeeld telefoons met internetfunctie) is een belangrijke factor.

Wat heb je nodig: visie, geld en kennis en vaardigheden. Zowel om de goede leveranciers in te huren als om dat traject te kunnen begeleiden. Naast visie heb je ook gewoon evidence nodig. Onderzoek. Theory of change. Al dat soort dingen.

-Dianda Veldman, Rutgers

Als het niet door het MT wordt gedragen, denk ik dat je niet van je medewerkers kunt verwachten dat ze heel erg actief zijn. Je moet als organisatie wel een uitgesproken wens hebben om dat te doen en het belangrijk vinden.

-Cilia Knols, VeiligheidNL

Houd de ontwikkelingen bij

Houd de ontwikkelingen op het gebied van sociale media goed zelf in de gaten. Bijvoorbeeld via Twitter of populaire platforms als Marketingfacts en Frankwatching. Raadpleeg ook regelmatig experts, via adviestrajecten, trainingen of seminars.

U kunt zich laten adviseren en begeleiden door derden. Vraag bijvoorbeeld gericht advies aan experts over een bepaalde aanpak bij interventies of sociale media trajecten. Denk aan experts op het gebied van sociale media, creatieve bureaus en hoogleraren.

De ontwikkelingen rondom sociale media houd ik zelf bij. Ik zit echt niet elke dag op Facebook, maar ik lees er wel veel over en ik kijk wat andere partijen doen. Je kunt ook geen televisiecampagnes maken als je geen televisie in huis hebt. Mensen die er helemaal niks mee hebben, die kunnen nooit een goede campagne maken. Dat kan niet. Dat durf ik gewoon één op één te stellen.

-Erwin Fisser, Soa Aids Nederland

Geef een sociale media-ambassadeur de ruimte

Een social media-ambassadeur is iemand in de organisatie die affiniteit heeft met social media. Iemand met interesse voor nieuwe ontwikkelingen, die flexibel is en enthousiast ten aanzien van social media. Het is belangrijk om een ambassadeur de ruimte te geven om social media te vertegenwoordigen in de organisatie.

Zorg voor toegang tot alle websites

Het ligt voor de hand, maar beperkte toegang tot bepaalde websites zoals Youtube, werkt belemmerend. Het komt nog regelmatig voor dat medewerkers vanwege beveiligingsmaatregelen geen toegang hebben tot websites

Ook gevonden

Afdrukken:

Via printer