U bent hier

Tips van scholen voor Gezonde School-adviseurs

Hoe kunt u scholen (volgens de scholen) zo effectief mogelijk benaderen en ondersteunen? Wanneer verloopt de samenwerking volgens de school het best? Lees hier de tips en tricks van scholen.

Introductie op school

  • Begeleid scholen bij de keuze voor een activiteit. Zet daarbij expertise in en wees op de hoogte van het aanbod van inzetbare activiteiten.
  • Zorg dat er in de startfase contact is met de juiste personen. Dat kan de directeur zijn, maar ook de intern begeleider, schoolcontactpersoon of vakdocent.
  • Benader scholen op een geschikt moment.
    • Sluit aan bij landelijke of regionale beleidsontwikkelingen. Denk aan een regionaal gesloten convenant over middelengebruik.
    • Wanneer scholen druk zijn met bijvoorbeeld een reorganisatie of verbouwing zullen zij minder openstaan voor nieuwe intiatieven.

Voorlichting aan onderwijsprofessionals

  • Geef voorlichting aan leerkrachten, docenten, mentoren en anderen binnen de school. Specifieke expertise wordt zeer gewaardeerd door scholen, dus laat dit zien en toon wat je organisatie te bieden heeft. Soms vinden scholen het ook belangrijk daar ouders bij te betrekken.
  • Enthousiasmeer leerkrachten met aansprekende leer-werkvormen en filmpjes. Maak gebruik van de Gezonde School-filmpjes voor het po, vo en mbo. Houd het kort en krachtig. De bereidwilligheid van scholen is groter wanneer de gevraagde tijdsinvestering zo klein mogelijk is.

Behoeften contact en communicatie van scholen

  • Sta klaar voor de school en neem een proactieve houding aan.
  • Zorg voor snelle respons bij vragen en problemen.
  • Zorg voor een zichtbaar contactpersoon waar scholen bij terecht kunnen. Scholen willen korte lijnen.

'Enorme expertise van de adviseur'

De expertise van de Gezonde School-adviseur was enorm. Je kon merken dat hij iedere vraag beantwoordde vanuit ervaring en kennis. Dat inspireerde en motiveerde heel erg. Onze docenten zijn blij dat er experts zijn waar we een beroep op kunnen doen. Dat is een eyeopener en nodigt uit om zelf aan de slag te gaan. Het resultaat was bovendien dat er korte lijntjes zijn bij de signalering van problemen. Iedereen weet dat er een expert klaar staat.

-Koning Willem I College, Den Bosch

Financiële tips en een kritische blik

  • Wees al vanaf het begin duidelijk over de kosten van de activiteiten. Is een activiteit te duur, dan kan dit een belemmering vormen.
  • Ken de (lokale en landelijke) financiële mogelijkheden die scholen kunnen gebruiken en informeer hen daar over.
  • Een gratis of goedkope start geeft scholen een duwtje in de rug.
  • Wees kritisch naar activiteiten. Een digitaal programma met veel bugs frustreert leerlingen en docenten.

Uiteindelijk gaat het om een diploma

Op school spelen veel maatschappelijke thema's. Maar het gaat aan het einde wel om een diploma. Sterker nog, daar wordt iedere school best hard op afgerekend. Wij vinden dat er ook een mens omheen zit, een mens in ontwikkeling, waar je ook aandacht aan moet besteden, maar dan wordt het ingewikkeld. Zoveel tijd heb je niet, dus dat is zoeken, een uitdaging waar wij ondersteuning bij kunnen gebruiken.

-Thomas à Kempiscollege, Zwolle

Ook gevonden

Afdrukken:

Via printer