U bent hier

Sociale Marketing: Interventies en tips

Interventies

Voor Effectieve leefstijlinterventies kijkt u op de pagina Zoeken naar interventies. U vindt op deze site ook een aantal interventies die bij praktijkvoorbeelden worden uitgelicht:

Tips voor succesvolle sociale marketing

  1. Wees nieuwsgierig: ga open in gesprek met de doelgroep over hun motieven, zonder te oordelen.
  2. Maak het leuk: met humor blijft de boodschap vaak beter hangen.
  3. Houd de boodschap simpel: focus op positief en haalbaar gedrag.
  4. Zoek het juiste moment: televisie, radio, internet en sociale media ‘belagen’ de doelgroep met allerlei boodschappen. Benut de korte momenten om met de doelgroep in contact te komen goed.
  5. Visualiseer: het oeroude cliché ‘één beeld zegt meer dan duizend woorden’ klopt! Maak daarom volop gebruik van beeld, dat aansluit bij het concept.
  6. Zet rolmodellen in: we worden sterk beïnvloed door onze sociale omgeving. Zet daarom rolmodellen in als ambassadeurs. Wie vertrouwt de doelgroep? Wie zijn hun idolen?
  7. Zoek partners: tal van partijen staan met de doelgroep in contact, van professionals in de wijk tot private partijen. Betrek hen en draag gezamenlijk één boodschap uit!
  8. Bouw aan een langdurige relatie: mensen nemen niet zomaar iets aan van ‘een vreemde’. Neem de tijd om een relatie op te bouwen en vertrouwen te winnen.
  9. Herhaal: een boodschap krijgt meer kracht als je hem vaker hoort. Creëer meerdere contactmomenten met de doelgroep.
  10. Vind het wiel niet opnieuw uit: maak gebruik van bestaande structuren en effectieve aanpakken, maar durf ook iets nieuws!
  11. Evalueer: onderzoek het effect van de sociale marketing campagne en hoe het proces verliep. Gebruik deze informatie om de campagne verder te verbeteren.

Ook gevonden

Afdrukken:

Via printer