U bent hier

M@ZL op het mbo

Naam interventie M@ZL op het mbo
Eigenaar Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ)
Laatst gepubliceerd 08-08-2018
Algemene informatie
Korte omschrijving

De interventie M@ZL op het mbo heeft als doel om ziekteverzuim onder mbo-studenten te verlagen. M@ZL kent activiteiten op twee niveaus:

  1. Het aanscherpen van het ziekteverzuimbeleid op schoolniveau, met daarin het opnemen van de werkwijze volgens M@ZL.
  2. Op individueel niveau het signaleren en begeleiden van de student met (‘zorgwekkend’) ziekteverzuim, om uiteindelijk door het organiseren van passende zorg en onderwijs, de verzuimnoodzaak en verzuimbehoefte te verminderen.

Het aanscherpen van het ziekteverzuimbeleid gaat vooraf aan het kunnen signaleren van de individuele student. Het signaleren en begeleiden is vervolgens opgebouwd uit verschillende stappen, die in opeenvolging worden uitgevoerd.

Doel

Het doel van de interventie is het op korte termijn stabiliseren en op lange termijn verlagen van de ziekteverzuimcijfers, waardoor voortijdig schoolverlaten kan worden voorkomen.

Vorm van preventie
  • Selectieve preventie
Website(s)
Contactperso(o)n(en)
Naam Inge Oreel
Organisatie NCJ
E-mailadres ioreel@ncj.nl
Telefoonnummer organisatie 06 -20 23 18 62
Kwaliteit en effectiviteit
Erkenningsstatus Goed onderbouwd
Datum beoordeling 24-02-2014
Oordeel commissie

De interventie M@zl brengt de ernst van het probleem van ziekteverzuim overtuigend in beeld en maakt bij de doelgroep een goed onderscheid tussen de uiteindelijke doelgroep en de intermediaire zoals de schoolleiding, ouders, schoolmedewerkers, jeugdarts, trajectbegeleider en de leerplichtambtenaren De studieloopbaanbegeleider (slb’er) heeft een belangrijke intermediaire rol bij de uitvoer van de interventie. De doelstellingen zijn gedetailleerd èn concreet. Het overzicht en de opbouw van de doelen zijn evenals de beschrijvingen van de casussen informatief.

Interventie is beoordeeld door Commissie 4: Gezondheidsbevordering en preventie voor volwassenen en ouderen (RIVM)
Uitvoerbaarheid interventie

Er is een heldere en uitgebreide handleiding en beschrijving waarmee uitvoerders goed aan de slag kunnen in hun eigen praktijk. Daarbij is het wel belangrijk dat er één duidelijke initiatiefnemer is (JGZ) en dat de eindverantwoordelijken in het gehele proces duidelijk zijn.

Aanpak in het kort

Schoolniveau

Met betrekking tot het aanscherpen van het ziekteverzuimbeleid worden afspraken gemaakt over het hoe en wanneer:

  • melden van het ziekteverzuim, en door wie (student/ouders);
  • contact opnemen met de ziek gemelde student door school, en door wie;
  • monitoren van ziekteverzuim en re-integratie door school, en door wie;
  • hebben van aandacht voor ziekteverzuim door de leerplichtambtenaar of trajectbegeleider.

Door deze expliciete aandacht voor ziekteverzuim, wordt (ook) de (ziekte)verzuimcultuur op school beïnvloed, die weer van invloed is op de verzuimgelegenheid.

 

Individueel niveau

Op individueel niveau bestaat de interventie uit 5 stappen:

  1. De actieve begeleiding door school start vanaf de eerste verzuimdag
  2. De school gaat in gesprek met de student (en ouders) naar aanleiding van ‘zorgwekkend’ verzuim
  3. De school vraagt een consult aan bij de jeugdarts
  4. Het consult bij de jeugdarts
  5. De school monitort de uitvoer van het plan van aanpak en het verzuim
Doelgroep

De interventie M@ZL is ontwikkeld voor mbo-studenten, die verzuimen na ziekmelding.

Materiaal in het kort

De volgende materialen zijn beschikbaar:

  • een handleiding
  • een informatiefolder
  • een aanmeld- en terugkoppelingsformulier
Document(en)
Thema
Overig
  • Ziekteverzuim
Setting
Setting
  • Instelling voor jeugd en gezin
  • Onderwijs: mbo
  • Niet-eerstelijnszorg
Doelgroep
Leeftijd 15 tot 23
Geslacht Beide
Doelgroep
  • Scholieren / studenten
Methodiek
Activiteiten en methodieken
  • Spreekuur / consult
Beleid / ketenontwikkeling / organisatie
  • Advies / consultatie
  • Integrale aanpak
  • Ketenaanpak / ketenvorming
  • Monitoring
  • Netwerkontwikkeling
  • Signalering
  • Verankering
Community-ontwikkeling
  • Participatie
Documenten
Documenten en materialen
  • Folder / brochure / flyer
  • Handleiding
Weblinks
Beschikbare documenten en materialen
Soort documentDownloadlink
HandleidingHandboek M@ZL MBO digitaal
Folder / brochure / flyerFlyer
Folder / brochure / flyerStappenplan Kaart
Betrokken organisaties
Financier
Soort financier
  • Eigen instellingsmiddelen
  • ZonMw
Projectbeschrijving op zonmw website https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resultaten/gezondheidsbescherming/programmas/project-detail/preventieprogramma-5/evaluatie-van-de-rol-van-de-jeugdarts-bij-mzl-op-het-mbo-een-interventie-voor-een-integrale-aanp/
Organisaties
SoortNaam en eventuele rol
OnderwijsinstellingMbo-colleges Radius, Zoomvliet en Kellebeek (Rol: Ontwikkelaar)
Universiteit / hboMaastricht University (Rol: Onderzoeker)
Evaluatie en ontwikkeling
Evaluatie type
  • Effectevaluatie
  • Procesevaluatie
  • Momenteel loopt een effectevaluatie door de Erasmus Universiteit
Succesfactoren van deze interventie
  • Meer begrip, minder frustratie en inzicht in redenen waarom de student een opleiding verlaat, is ook ‘winst’
  • Draagvlak binnen de organisatie
  • Duidelijkheid over de meerwaarde, van zowel M@ZL als de jeugdarts
  • Goede communicatie, elkaar bevragen en aanspreken, consulteren: samen doen!
  • Een verzuimcultuur waarin wordt uitgestraald dat verzuim altijd gemeld wordt, en dat het ook bij ziekteverzuim ‘normaal’ is dat gevraagd wordt naar achterliggende redenen
Aandachtspunten van deze interventie
  • Middelen (tijd) worden vrijgemaakt voor de interventie
  • Adequate aanwezigheidsregistratie
  • Een cultuur waarbij de student werkelijk centraal staat
  • Goede afbakening van verantwoordelijkheden, van de uitvoerenden, de student en de ouders
  • Bij de aanpak wordt gewerkt vanuit zorg voor de student
Toekomstige ontwikkeling

Er loopt momenteel een procesevaluatie en effectstudie naar M@ZL op het mbo, uitgevoerd door de Erasmus Universiteit, in West-Brabant, Amsterdam en Utrecht. Er is inmiddels onderzocht in hoeverre de verzuimnoodzaak en de verzuimdrempel van de mbo’er parten speelt bij ziekmelding. In 2017 publicatie onder de titel: 'Towards a better understanding of sickness absence in adolescence: a qualitative study among Dutch Intermediate Vocational Education students' in Biomed.

Uitvoeringslocatie
Schaal van uitvoering Provinciaal en/of gemeentelijk
Provincies
  • Noord-Brabant
  • Noord-Holland
  • Utrecht
Gemeentes
  • Aalburg
  • Alphen-Chaam
  • Amsterdam
  • Asten
  • Baarle-Nassau
  • Bergeijk
  • Bergen op Zoom
  • Bernheze
  • Best
  • Bladel
  • Boekel
  • Boxmeer
  • Boxtel
  • Breda
  • Cranendonck
  • Cuijk
  • Deurne
  • Dongen
  • Drimmelen
  • Eersel
  • Eindhoven
  • Etten-Leur
  • Geertruidenberg
  • Geldrop-Mierlo
  • Gemert-Bakel
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Grave
  • Haaren
  • Halderberge
  • Heeze-Leende
  • Helmond
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Laarbeek
  • Landerd
  • Loon op Zand
  • Maasdonk (oud)
  • Mill en Sint Hubert
  • Moerdijk
  • Nuenen, Gerwen en Nederwetten
  • Oirschot
  • Oisterwijk
  • Oosterhout
  • Oss
  • Reusel-De Mierden
  • Roosendaal
  • Rucphen
  • Schijndel
  • 's-Hertogenbosch
  • Sint Anthonis
  • Sint-Michielsgestel
  • Sint-Oedenrode
  • Someren
  • Son en Breugel
  • Steenbergen
  • Tilburg
  • Uden
  • Utrecht
  • Valkenswaard
  • Veghel
  • Veldhoven
  • Vught
  • Waalre
  • Waalwijk
  • Werkendam
  • Woensdrecht
  • Woudrichem
  • Zundert
Verwijzingen
Interventie verwijzingen
Thema verwijzingen
Toolkit verwijzingen