Wilt u in uw gemeente aan de slag met tabakspreventie? Gebruik dan erkende interventies. Dit zijn goed onderbouwde en effectieve interventies voor tabakpreventie.

Recent erkende interventies

inhoud CTA direct naar interventieoverzicht roken

Meer weten over erkende interventies?

Meer weten over erkende interventies? 

Lees de vragen en antwoorden over leefstijlinterventies. 

Relevante interventieoverzichten rookpreventie

Bekijk ook de interventies voor verschillende doelgroepen die bij tabakspreventie relevant zijn. In deze interventieoverzichten kunt u interventies voor tabakspreventie selecteren voor een bepaalde setting of een specifieke doelgroep:

Weet u niet goed welke interventies u moet kiezen? Alles over interventies kiezen die passend zijn voor de lokale situatie in uw gemeente leest u in het stappenplan interventies kiezen

 

Best practice portal

Het European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction heeft een best practice portal. Hier vindt u overzichtsanalyses over effectieve programma’s en interventies voor preventie van onder andere roken.

Bekijk de best practice portal op de website van het European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction.

 

Doelgroepen

De Wat werkt-dossiers geven een overzicht van wat bekend is uit literatuur en praktijk over effectieve aanpakken voor bepaalde doelgroepen. Er is een Wat werkt-dossiers voor rookpreventie:

Programma's en werkzame elementen

  • Helder op school: integraal preventieprogramma voor scholen over alcohol, roken, drugs en gamen. Voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Dit programma geeft lesmateriaal en informatie over regelgeving op school, signalering en ouderparticipatie. Het programma is onderdeel van de Gezonde School-methode.

  • Gezonde School: de Gezonde School-methode is een manier van werken die scholen helpt om structureel aan de slag te gaan met gezondheid en veiligheid, waaronder preventie gericht op roken.

  • Werkzame elementen van gemeentelijk tabaksbeleid: rapport van het Trimbos-instituut.