Van steeds meer leefstijlinterventies weten we dat ze voldoen aan de criteria voor succesvol werken aan gezonde leefstijl. Deskundigen uit wetenschap en praktijk stelden de kwaliteit, uitvoerbaarheid en effectiviteit van deze interventies vast in het onafhankelijke erkenningstraject van RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en partners. Lees hieronder welke interventies onlangs een erkenning kregen.
Niveaus Effectief en Goed onderbouwd
Interventies op het niveau I tot en met IV zijn van goede kwaliteit, gestoeld op bewezen principes van gezondheidsbevordering en geven minstens aanwijzingen voor uitvoerbaarheid. Er is een heldere beschrijving en een handleiding beschikbaar.
Sterke aanwijzingen voor effectiviteit (niveau IV)
Er zijn recent geen interventies erkend op dit niveau.
Naar het overzicht met alle interventies met Sterke aanwijzingen voor effectiviteit
Goede aanwijzingen voor effectiviteit (niveau III)
- Slimmer Zwanger (Erasmus universiteit) is een programma van 26 weken, gericht op het verbeteren van voedings- en leefstijlgewoonten (groente, fruit, foliumzuur, alcohol en roken) van vrouwen en mannen, vóór en tijdens de zwangerschap (18 september 2025.
Naar het overzicht met alle interventies met Goede aanwijzingen voor effectiviteit
Eerste aanwijzingen voor effectiviteit (niveau II)
- Jellinek Online Zelfhulp (Arkin, afdeling Jellinek) wil volwassenen vanaf 18 jaar helpen om hun alcohol, tabak, cannabis of cocaïne gebruik of gokgedrag terug te brengen. Het gaat hier om een niet-begeleide digitale zelfhulpinterventie (18 september 2025).
Naar het overzicht met alle interventies met Eerste aanwijzingen voor effectiviteit
Goed onderbouwd (niveau I)
- Rookvrij Schoolterrein (Trimbos-Instituut) biedt richtlijnen en praktische ondersteuning bij het duurzaam rookvrij houden van alle schoolterreinen. Scholen die nog niet werken met Helder op School of Gezonde School, kunnen zich melden bij Helder op School/Trimbos-instuut. Zij worden dan gekoppeld aan een Gezonde School-adviseur (20 november 2025).
- Be-Loved (WIS Educatie) is voor leerlingen in het Voortgezet christelijk onderwijs. Met deze interventie kunnen orthodox-christelijke scholen aandacht besteden aan seksualiteit en diversiteit en werken aan de seksuele vorming van leerlingen. De leerlijn is op te nemen in het bestaande curriculum (25 september 2025).
- Helder op school - Frisse start (Trimbos-instituut) wil voorkomen dat brugklasleerlingen in het VO gaan (experimenteren met) roken, vapen en blowen en alcoholgebruik. De interventie helpt hen een versterkte negatieve houding ten opzichte van middelengebruik te ontwikkelen (25 september 2025).
- Gespreksgroep voor nabestaanden na zelfdoding (Arkin GGZ (Geestelijke gezondheidszorg)) wil het mentale welzijn van nabestaanden, die een naaste hebben verloren als gevolg van zelfdoding bevorderen. Na afloop ervaren deelnemers minder schuld- en schaamtegevoelens en voelen ze zich meer gesteund, durven ook steun te vragen, en weten meer over rouw en hun eigen rouwproces (18 september 2025).
- ICan app (Trimbos-instituut) is voor cannabis gebruikers die willen minderen. De ICan (web)app helpt hen door te zorgen voor meer inzicht in het eigen cannabisgebruik, meer motivatie om het cannabisgebruik te veranderen en een positievere attitude ten aanzien van het zoeken naar verdere hulp (18 september 2025).
- ProudWoman (HealthyWoman) is voor vrouwen in de levensfase van de overgang (40-60 jaar) die zich willen voorbereiden op deze levensfase, of die al overgangsklachten of -symptomen hebben. De interventie die door werknemers kan worden afgenomen heeft als doel dat vrouwen vitaliteit en welbevinden ervaren in privé en werk (18 september 2025).
Goed beschreven (niveau 0)
Niveau 0 is het instapniveau van het erkenningstraject. Van interventies met deze erkenning is een heldere beschrijving, een procesevaluatie en een handleiding beschikbaar.
- ENERGIE - Lekker Gezond! ( Skillz2Gro) laat kinderen op de basisschool kennismaken met gezonde voeding en het belang daarvan voor hun energie en welzijn. Dit doen ze door bewegen en leren te combineren op een interactieve en toegankelijke manier (1 december 2025).
- Mediawijsheid en Digitale Geletterheid (Digiwijzer Nederland) ondersteunt leerlingen van groep 3 t/m 8 bij kritisch, veilig, bewust en sociaal omgaan met digitale media. De interventie bestaat uit drie pijlers: leerlinglessen, ouderbijeenkomsten en docententrainingen (25 november).
- Brain Boost Programma (Stichting Transformers Community) wil de mentale gezondheid en veerkracht van jongeren van 14-27 jaar versterken, zodat beginnende klachten verminderen of verdwijnen. Ze ontwikkelen vaardigheden om beter om te gaan met emoties en tegenslagen, waardoor escalatie en terugval wordt voorkomen (17 november 2025).
- Eco-schools PO (Eco-Schools Nederland) is voor leerlingen op het PO. Zij bedenken voor minstens één duurzaamheidsthema een maatregel/activiteit die bijdraagt aan een duurzame school waarbij ze ook oefenen met het uitvoeren hiervan (22 september 2025).
- Ratatouille kook- & voedingslessen (Ratatouille Kids) is een kookinterventie voor kinderen in het (speciaal) basisonderwijs. In 6 tot 8 praktijkgerichte kooklessen maken zij kennis met gezonde voeding. De interventie combineert dit met sociaal-emotionele, motorische en cognitieve ontwikkeling. De interventie is flexibel inzetbaar op scholen of in buurthuizen, met aandacht voor culturele diversiteit (22 september).